Italienaren Luigi Russolo gav 1913 ut ett futurisktiskt manifest som han kallade “Lárte dei rumori”, eller Oljudens Konst på svenska. Russolo argumenterade för att människan efter den industriella revolutionen borde ha en större förmåga att uppskatta okonventionella och komplexa ljud som musik. Han ansåg helt enkelt att melodisk musik var förlegad, och att framtiden låg i oljud. Han gick så långt som att konstruera så kallade oljudsmaskiner, som skulle ingå en en “oljudsorkester”.
När Maurice Ravels “Bolero” hade urpremiär 1928 sägs det att en kvinna i publiken skrek att kompositören var galen. Ravel ska ha kommenterat det med genom att säga att hon hade förstått stycket. Bolero var egentligen en balett, men blev känt och framförs som, en konsert. Ravel sägs ha varit förvånad över hur populär Bolero i slutändan blev.
Kompositören John Cage skapade 1952 verket 4′33″, för vilket instrument eller vilken kombination av instrument som helst. Partituret instruerar helt enkelt musikern (eller musikerna) att inte spela någonting alls i fyra minuter och 33 sekunder. Idén var att tystnad också kunde räknas som musik, i och med de olika bakgrundsljud som publiken kunde höra under de drygt fyra och en halv minuterna.
Elvis Presley hade, när han i januari 1957 skulle framträda på den populära Ed Sullvian Show, redan orsakat viss skandal med sin musik och sina framträdanden. Bland annat hade den katolska kyrkan klagat till FBI att Presley var en fara för rikets säkerhet. Följden blev att Elvis bara kunde filmas från midjan och uppåt, för att inte förleda nationens kvinnor.
1967 avslutade Jimi Hendrix sitt set på popfestivalen i Monterey med att först sätta eld på sin elgitarr, för att sedan slå sönder den och kasta ut bitarna i publiken. Publiken var både förstummad och förtjust, och Hendrix och hans band the Experience blev superstjärnor över en natt.
Mieskuoro Huutajat är en finländsk manskör som etablerades 1987. Det speciella med just den här kören, är att de skriker istället för att sjunga.
De här exemplen visar svårigheten med att enkelt definiera vad musik är, eller kanske snarare vad musik “får” vara. Någon kanske blir upprörd, där en annan känner sig stimulerad.